تبلیغات اینترنتی چیست و چرا بهتر از تبلیغات دیگر است ؟
تبلیغات
(به انگلیسی: Advertising) تبلیغ ریشه درزندگی اجتماعی انسانها دارد عملی است که در آن فروشنده یا تولیدکنندهای با انجام امری سعی میکند که خریدار بالقوه را از تولید این محصول آگاه کند. این عمل با روشهای گوناگونی انجام میشود.
آگهی به مطالبی گفته میشود که از جانب فرد یا دستگاهی برای آگاه کردن عموم مردم تهیه و به روشی مناسب منتشر میگردد. آگهیها میتوانند چاپی و یا غیر چاپی باشند. همچنین از نظر مالکیت میتوانند به دو گروه دولتی و غیردولتی تقسیم گردند. آگهی انحصار وراثت، ابلاغیه، احضاریه، آگهی مزایده و آگهی استخدام نمونههایی از آگهیهای دولتی هستند.
تاریخچه تبلیغات اینترنتی
تبلیغات اینترنت برای نخستین بار و بشکل بنر در ۲۷ اکتبر سال ۱۹۹۴ میلادی و در سایت های وایر نمایش داده می شد. زمانی که هات وایر فهمید ، برای تبلیغات باید فضای محدودی را در نظر گیرد، بنرهای تبلیغاتی بوجود آمدند.
در آن موقع بود که ۱۴ طراح تبلیغاتی مبلغی برابر با ۳۰،۰۰۰ دلار برای نمایش ۱۲ هفتهای تبلیغات خود پرداختند (کای و مداف ۱۹۹۹). در سال ۱۹۹۵ میلادی ، محیط وب به عنوان رسانهای عمومی پذیرفته شد. شرکت سان میکروسیستم در چنین سالی زبان جاوا را به همه عرضه کرد. در سال ۱۹۹۶ میلادی الدزموبیل ۵ اولین محل گفتگوی تجاری را راه اندازی کرد.
تعریف تبلیغات اینترنتی
تبلیغات اینترنتی به استفاده از محیط اینترنت بعنوان یک راه ، کانال و وسیله ارتباط برای فرستادن تبلیغات در محیط وب اشاره دارد ، به زبان دیگر ، تبلیغات اینترنتی را بدین شکل تعریف نمودهاند: نشان دادن اشکال ، نامها و علائم تجاری ، شعارها و تصاویر تبلیغاتی در محیط سایت های (پایگاه های) پر بیننده اینترنت ، به نحوی که به تحقق اهداف تبلیغات کمک کند (وب سایت صدا و سیما ۲۰۰۲ ) . در فرایند تهیه و راه اندازی تبلیغات اینترنتی ، شرکتهای تبلیغاتی ، ناشرهای اینترنتی ، تبلیغ دهندگان (سازمان ها و شرکت های تولیدکننده و خدماتی) درگیرند.
تبلیغات اینترنتی در کشور ایران
بسیار پیش آمده که مدیرهای شرکت ها و ادارات در مورد موفقیت تبلیغات اینترنتی در کشور ایران (به دلیل کند بودن روند آی تی نسبت به سایر کشورهای دنیا ) اظهار شک و تردید کردهاند و باز خورد این صنعت تبلیغاتی را قابل قیاس با آنچه در سایر کشور های دنیا وجود دارد نمیدانند. اگر مدل روند ورود تکنولوژیها در ایران را بررسی نماییم، متوجه می شویم که نتایج دقیقا همانند سایر کشور هاست اما با اندکی درنگ و تاخیر . به زبان دیگر تلویزیون هم در ایران همانند سایر کشورها محبوب شد ولی با تاخیر . برای اینترنت نیز همین وضعیت اتفاق افتادهاست . بنباراین میتوان بیان کرد ، تبلیغات اینترنتی هم به زودی جای پای خود را خواهد یافت و وارد بودجه تبلیغاتی خیلی از شرکت ها خواهد شد . بزودی شاهد این هستیم که مدیران شرکت ها و ادرات گوناگون ، دیگر نمی پرسند که : آیا تبلیغات اینترنتی موثر است یا نه ؟! باوجود اینکه اینترنت و فرهنگ و نیاز های وابسته به آن در کشور ایران دیرتر از سایر کشورها وارد شده است اما بدلیل جوان بودن جامعه ایرانی با گامهایی بسیار سریع تر در حال توسعه و پیشرفت خواهد بود.
روند تبلیغات اینترنتی در کل دنیا
در کل دنیا : تبلیغات اینترنتی در جهان از (سال ۱۹۹۴) تا سال ۲۰۰۷ شاهد رشد بسیار زیادی بوده است. بشکلی که حجم درآمد تبلیغات اینترنتی از رقم ۲۶۷ میلیون دلار در سال ۱۹۹۶ به ۱۳۰۸۷ میلیون دلار در سال ۲۰۰۷ رسیده !!! ولی در سالهای ۲۰۰۱ و ۲۰۰۲ این صنعت شاهد رشد منفی بوده است. روند رشد در سال ۲۰۰۳ تغییر جهت داده و دوباره شاهد رشد مثبتی در این صنعت میباشیم.
حالا چرا تبلیغات اینترنتی ؟
مطابق گزارشات تبلیغاتی فورستر، تقریباْ ۶۰ درصد از تبلیغات بنری نقش فراوانی در افزایش شناخته شدن نام های تجاری در شرایط همسان را دارند.
مزیت های متعدد تبلیغات اینترنتی
- ارزانتر از دیگر رسانهها
- دارای فرآیندی راحت و سریع
- دارای گستردگی متمرکز و هدفمند
- قابلیت ردگیری توسط بینندگان
- وابستگی به زمان و مکان ندارد
- دارای قابلیت هدفگیری دقیق و سریع مخاطبین اصلی
- تحلیل بازخورد آن بسیار ارزان تر و سریع تر است
- تغییر در رویه آسان
- پیش پرداخت اولیهٔ کم
- حوزه دسترسی وسیع
درکل ، تبلیغات اینترنتی راه بسیار عالی برای اطلاع رسانی به همه جهان از تولیدات یا خدمات خود، به طریقی بسیار کم هزینه و در عین حال کارآمد میباشد. تبلیغات اینترنتی مزایای زیادی دارد و از این رو در حال حاضر به یکی از اساسی ترین ابزار تبلیغاتی شرکت های بزرگ دنیا تبدیل شده است. ده دلیلی که ثابت می کند تبلیغات اینترنتی مفید است.
1. کم هزینه بودن تبلیغات اینترنتی
هزینه تبلیغات در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی نسبت به سایر روش های تبلیغی بسیار پایین بوده و با اطمینان بیشتری می توان بابت آن سرمایه گذاری کرد.
2. گسترده بودن محدوده جغرافیایی
با توجه به اینکه اینترنت مانند یک دهکده جهانی بوده و همه اهالی شهرها و کشورها می توانند به راحتی و بدون پرداخت هزینه قابل توجهی در این فضا به جستجو و گشت و گذار بپردازند، تبلیغ در این فضا نیز به راحتی به سرتاسر نقاط کره زمین مخابره گشته و در سطح کشوری و جهانی رویت خواهد شد.
3. مخاطب بیشمار
هزینه بسیار پایین و در دسترس بودن اینترنت در هر زمان و هر مکان، می تواند قانع کننده ترین دلیل برای تبلیغات در این فضا باشد. چرا که میلیون ها مخاطب در شبانه روز از این فضا جهت پیشبرد اهداف خود استفاده کرده و خواه ناخواه در معرض تبلیغات اینترنتی قرار خواهند گرفت.
4. حفظ محیط زیست
با استفاده از تبلیغات اینترنتی به جای چاپ هزاران تراکت و پوستر و کاتالوگ، می توان به حفظ محیط زیست کمک بسیاری کرد و از اتلاف منابع طبیعی جلوگیری نمود.
5. قابلیت تعاملی
در تبلیغات اینترنتی، مخاطب به راحتی می تواند نظر، پیشنهاد و انتقاد خود را در ذیل آگهی درج نموده و تنها با چند کلیک با آگهی دهنده ارتباط برقرار کند.
6. ارزیابی دقیق
با استفاده از نرم افزارهای نه چندان پیچیده می توان آمار و ارقام تعداد کسانی که تبلیغ ما را در هر ساعت از شبانه روز دیده اند، کلیک کرده اند و یا پیغام فرستاده اند دریافته و ارزیابی های لازم جهت اثرگذار بودن آگهی را انجام داد.
7. مخاطب یابی هدفمند
شما می توانید کشور، استان، شهر و یا حتی منطقه مورد نظر خود جهت تبلیغ را مشخص کرده و با توجه به مخاطب خود اعم از مرد یا زن، کودک یا بزرگ و … تبلیغات اینترنتی خود را هدفمند به انجام برسانید.
8. امکان ارائه اطلاعات بیشتر
امکان نمایش اطلاعات محدود در سایر روش های تبلیغی، می تواند انگیزه انجام تبلیغات اینترنتی را در آگهی دهندگان بیش از پیش گرداند. در تبلیغات اینترنتی می توانید با رعایت اصول لازم، اطلاعات بیشماری را در اختیار مشتری بگذارید.
9. ارسال، نگهداری و به روز رسانی آسان
امکان بارگذاری سریع اطلاعات، ویرایش سریع و آسان و به روز رسانی مداوم و بی وقفه از دیگر ویژگی های تبلیغات اینترنتی است.
10. قابلیت فروش
روش های مختلف تبلیغات اینترنتی
روش های مختلف تبلیغات اینترنتی ، به راه های گوناگونی که تبلیغ دهندگان برای نشان دادن تبلیغات و خدمات خود در اینترنت از آنها استفاده مینمایند ، اشاره می کند . مانند بنرها ، بنرهای دارای غنای رسانهای ، نامههای الکترونیکی تجاری و تبلیغات مبتنی بر بازی و گیم .
تبلیغات بنری
تبلیغات بنری با وجود حجم کمی که دارد ، وسیله کارآمدی برای تحقق اهداف چند منظوره است ، چون :
بنر های تبلیغاتی در حقیقت بخشی از پیامهای تبلیغاتی شرکتها و یا وبسایت ها هستند
این شیوه تبلیغات ، اسم ، نشانه ( لوگو یا آرم ) و تولیدات شرکت ها را با روش های مختلف و متنوع به نمایش میگذارد.
بنرها ، ابزاری برای ازدیاد میانگین کلیک ها و حجوم بازدیدکنندگان به وب سایت شما به شمار میآیند.
با کمترین زحمت و جزئیات ، مشتری را به کلیک کردن و مشاهده سایتت شما ترغیب میکنند.
در صورت استفاده از برنامههای بازاریابی زنجیرهای ، این روش، کلیدی برای دنبال کردن مکانیزم این برنامهه است .
تبلیغات مبتنی بر پست الکترونیک (ایمیل مارکتینگ)
نامه همواره یکی از ابزار های بازاریابی و تبلیغات بوده است. با زیاد شدن روز افزون استفاده از پست الکترونیک ، این ابزار به شیوه ای اثر بخش برای تبلیغات اینترنتی مبدل شده است. تبلیغات از طریق پست الکترونیک ابزاری کاملا مقرون به صرفه است و از نرخ پاسخگویی بالایی نیز برخوردار است . همچنین این ابزار باعث وفاداری مشتریان و نیز باعث تقویت نام تجاری میشود ضمن اینکه در جذب کردن و نگهداری مشتریان نیز ابزار بسیار کارآمدی است.
انواع متعددی از تبلیغات مبتنی بر پست الکترونیک وجود دارد . یک نوع از تبلیغات مبتنی بر پست الکترونیک خبرنامه های اینترنتی اند که از طریق شرکت و یا نماینده های فروش شرکت تهیه گردیده و برای گروهی خاص که علایق مشترکی در مورد کالا و یا خدماتی دارند ارسال میشوند و خدماتی را به مشتریان ارائه می نمایند .
نوع دوم، گروههای گفتگو هستند ، که در میان جمعی با علایق مشترک ایجاد میشوند. در این نوع از تبلیغات پیام الکترونیکی که برای اعضا فرستاده میشود ، گفتگو و تعاملی را در مورد موضوعی خاص میان آنها ایجاد میکند . خیلی از گروهای گفتگوی موفق ، یک هماهنگکننده نیز دارند ، که تصمیم میگیرد چه پیامهایی را برای اعضای گروه ارسال شود .
نوع سوم شامل یک کانال بازاریابی است که افرادی در آن عضو گشته و براساس علایق آن اعضاء ، پیامهای تبلیغاتی برای آنها ارسال میشود . هر کانال بر روی اخبار گروه مشخصی از کالاها و خدمات متمرکز میگردد . ضمن اینکه اطلاعات هر کانال هر چند مدت یکبار آپدیت میشود.
از آنجائیکه به راحتی میتوان نامههای الکترونیک تجاری را ایجاد و از راه اینترنت ارسال نمود، ابزاری ارزان و همچنین اثر بخش برای تبلیغات به شمار میآید . تحلیل عملکرد این نوع از تبلیغات هم به راحتی قابل انجام است. اگر با ایمیل مارکتینگ و تجارت از طریق ایمیل اشنا نیستید مطلب زیر را از دست ندهید.
نتیجه گیری نهایی
در مقایسه با تبلیغات سـنتی ، تبلـیغات در محیط اینترنت از مزایای قابل ملاحظه غیر قابل چشم پوشی برخوردار است ، از آن جمله میتوان به :
- ایجاد ارتباطات دو طرفه با مخاطب
- ایجاد پیوندی مستقیم به لیست محصولات
- توانایی هدف گیری ایستا و پویای مشتریان
- دسترسی جهانی و شبانه روزی
- ارسال و نگهداری و بروز رسانی آسان و سریع
- قابلیت اندازه گیری و ردگیری بالا و راحت
- طراحی پیام آگهی و قابلیتهای فروش
بعلاوه هزینه تبلیغ در اینترنت نیز به مراتب پایین تر از سایر رسانه ها میباشد . شرکتهای تجاری اگر بخواهند در عرصه فعالیت باقی بمانند و موقعیت خود را در بازار پر رقابت امروز حفظ نمایند چارهای بجز بکارگیری این نوع از تبلیغات نخواهند داشت . و صد البته این امر درمورد شرکتهایی که بخواهند در سطح جهانی فعالیت کنند مصداق بارز تری خواهد داشت . تبلیغات اینترنتی دارای شکل های مختلفی است که هر شکل آن دارای ویژگی ها و مزایای خاص خود است . با توجه به هدف تبلیغات ، نوع محصول ، ویژگیهای مخاطبان ، باید شکل متناسب انتخاب شود.درکل ، تبلیغات اینترنتی راه بسیار عالی برای اطلاع رسانی به همه جهان از تولیدات یا خدمات خود، به طریقی بسیار کم هزینه و در عین حال کارآمد میباشد. تبلیغات اینترنتی مزایای زیادی دارد و از این رو در حال حاضر به یکی از اساسی ترین ابزار تبلیغاتی شرکت های بزرگ دنیا تبدیل شده است.